Find Billig Pris

Vi har over 50.000 billige priser

Fjällräven Kånken rygsæk

Fra tid til anden støder man på tidsløse modeprodukter, der bare aldrig nogensinde forsvinder fra gadebilledet. Her kan der for eksempel nævnes de enormt dyre tasker fra Gucci og Channel, der aldrig går af mode. Det er dog sjældent, at et forholdsvis billigt produkt får lov til at reservere en plads i modebranchen gennem flere generationer. Det er dog lige præcis, hvad Åke Nordins populære rygsæk har formået.

Den enorme interesse skyldes dog ikke udelukkende produktet selv, da en rygsæk allerede var alment kendt, da Fjällräven kom til verden. Det overraskede dog mange, at producenten bag den accessory, der skulle vise sig at blive én af vor tids allerstørste bestsellere, var en kun 14-årig svensker, der var blevet træt af det sølle udvalg af datidens skadelige og ikkefunktionelle tasker. Fjällräven Kånken rygsækken skulle dog vise sig at blive generationers skoletaske og alsidige taske til hverdag.

Åke Nordin har formået at samle livsstil og folkesjæl i én rygsæk. Kånken kom til verden i 1978 med den mission at redde skolebørns rygge. Nordin fik nemlig ideen til Kånken på baggrund af en række undersøgelser, der i slutningen af 70’erne viste, at over 800.000 svenskere havde besvær med ryggen. Han skitserede derfor en prisbillig og enormt funktionel rygsæk, der var tilpasset skoleelevernes behov. I slutningen af 1978 blev tasken lanceret som et alternativ til den traditionelle skoletaske, der skulle bæres i hånden. Nordins taske havde nemlig skulderremme og hoftebælter. Belastningen fra skolebøgerne blev derfor fordelt fra skuldrene til begge sider af ryggen, og det medvirkede til, at rygproblemerne blev oplevet som et meget mindre problem. Sverige var vilde med idéen, og 2 år efter lanceringen, havde Nordin allerede solgt 30.000 eksemplarer af den funktionelle og slidstærke taske.

Det er nu over tredive år siden Kånken kom til verden, og selvom Kånkens storhedstid for længst er et overstået kapitel, ses den stadigvæk i gadebilledet i forskellige kombinationer og sammensætninger af stilarter. Der sælges årligt 200.000 af Åke Nordins taske, og gennem tiden har 3 millioner mennesker haft glæde af Nordins idé om en billig og funktionel rygsæk.

Tasken udseende er stort set uændret siden 1978, men den er dog sidenhen komplementeret med flere farver og varianter. Den mindste model er en 7 L. Kånken Mini, der er en praktisk dagligdags rygsæk til de mindste i familien til opbevaring af madpakken og andre nødvendigheder. Topsælgeren er dog stadigvæk den klassiske Kånken med en kapacitet på 16 L.